Bacongratäng.

Eftersom jag öppnat upp ögonen för livsstilen LCHF (Low Carb High Fat), så har jag varit inne och spanat på hundratals olika recept, och det finns HUR mycket som helst.

Ja, det känns nästan som om man kan hitta på oerhört mycket mer med LCHF än "vanlig" kolhydratskost, hela grejen blir mer kreativ.

Eftersom jag är en bacontorsk utan dess like så blir kvällens middag inget mindre än... *Trumvirvel* Bacongratäng!


Receptet hittade jag på "LCHF Recept" men det verkar som att personen bakom receptet har en egen blogg HÄR.

Jag citerar Patrik's recept:

(Bild: Patrik Nordelind)



Ingredienser
600g köttfärs
400g bacon
1 lök
3 msk chilisås
peppar

Fyllning i gratängen
Champinjoner så det täcker botten
1/2 Squash i 2mm skivor
Riven ost

Äggstanning
3 ägg
2 dl röd mjölk
1 dl grädde
Peppar

Gör så här
Skär löken och stek löken i stekpannan. Klipp i baconen i pannan och stek det lätt. Lägg i köttfärsen och stek den med de övriga ingredienserna. Ha i chilisåsen och svartpepparen. Låt detta steka ihop i 10 minuter cirka.

Smörj en form med smör. Och skär och lägg i champinjonerna så de täcker botten av formen. Varva sedan med köttfärs/baconsåsen och bacon och riven ost. Avsluta med riven ost på toppen.

Vispa ihop äggstanningen och häll detta över gratängen jämnt över.

Grädda mitt i ungen cirka 20-25 minuter i 225 grader.


Kommentarer
Postat av: Sandra

DETTA min vän ska jag laga nu i veckan när jag är tillbaks i Växjö igen :D

2010-01-31 @ 15:47:03
URL: http://rockgrodan.com
Postat av: Ellen - ellastankar.blogg.se

Tar man bort löken och squashen sa later det hur gott som helst =) Kanske skulle testa det nan gang.

2010-01-31 @ 21:40:10
URL: http://ellastankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0