Min berättelse om att leva med ADHD.

Några har mailat, andra frågat i kommentarsfältet. Nu ska ni få höra MIN berättelse om hur det är att leva med ADHD/ADD.


Jag fick min diagnos i Mars 2009.

Jag började med den centralstimulerande medicinen Concerta men fick svåra ångestanfall och bytte därför till Ritalin som har fungerat tusen gånger bättre. Det är exakt likadana substanser men jag tror att effekten beror på hur tabletterna är uppbyggda. Concerta är stenhårda kapslar med olika lager medans Ritalin har en jättemjuk kapsel med små kulor av metylfenidat.

Någonting jag har lärt mig under medicineringen är att det finns inga mirakelpiller. När jag städar här hemma t.ex så kan jag fortfarande dammsuga halva köket och helt plötsligt börja skura i hallen för att sedan raskt springa in i köket och börja med disken.

Jag måste hela tiden påminna mig själv om att göra klart en sak i taget, för annars står jag där i slutet av dagen med ungefär hundra olika projekt som bara är halvfärdiga.

Trots medicinen så känner jag fortfarande det där pirret i benen när jag måste sitta still och tyst på t.ex en föreläsning, ibland vill jag bara krypa ut ur mitt eget skinn och gå därifrån. Det är en inre stress rent utav, en helt olidlig stress som är så sjukt jobbig. Nu såhär hundra år efteråt förstår jag varför jag var så stökig i skolan, och varför jag oftast var den som blev utslängd ifrån klassrummet.

Sen kan man ju tycka att skolan borde ha förstått något. Men man fick alltid höra det där klassiska..

- Du kan om du vill.

- Du är intelligent, om du bara anstränger dig.

Något jag däremot har märkt, och många andra med ADHD/ADD är att om man t.ex är intresserad av något så blir man nästintill manisk. Man kan sitta i timtal med samma sak hur enformigt det än är, bara för att man är så intresserad. Ni som inte förstår tänker säkert att "Så fungerar ju alla!", men det blir liksom en smula överdrivet.

En gång i tiden var jag helt inne på det här med Tamråttor, och då skaffade jag inte liksom två stycken utan till slut blev det över trettio stycken, saker har liksom en tendens till att gå överstyr.

Till råga på allt har jag även lite hypomani och äter därför stämningsstabiliserande medicin, men det kan vi ta en annan gång.

Under tiden jag skrivit detta inlägg så har jag även dammsugit hallen, pratat i telefon och plockat ihop smutstvätt. There we go again! ;)

Kommentarer
Postat av: Bögen från Dalarna

Bra skrivet, Toby! Och vad sent du fick diagnosen, det hade inte jag tänkt på tidigare.



Och tamråttorna, ace! Haha. ;)

2010-05-22 @ 12:24:30
URL: http://gaymasen.se
Postat av: cecilia

men vadå, skulle du inte skriva DIN berättelse? det där är ju MIN ;) tror till och med mars 2009 stämde om inte exakt så bra nära iaf haha

2010-05-22 @ 13:00:10
URL: http://ceciliatipsar.blogg.se/
Postat av: Elsa

Hej du som läser exakt samma bloggar som jag och finns i alla dess kommentarsfält ;)

Jag lever också med ADHD, något som utvecklades rejält när jag fick antidepressiva mediciner (en av biverkningarna är aggressionsproblem)

Så min adhd utvecklades fullt ut, annars kanske jag hade "stannat" med lätta aggressionsproblem bara.

Och jag sörjer och lider verkligen min diagnos för det är svårt att göra sig förstådd.

ha det bra

2010-05-22 @ 13:18:02
URL: http://ekinnerfors.blogg.se/
Postat av: Em

Jag skrattar pga din slutkläm i inlägget, men vet att sjukdomen inte är något att skratta åt. Känner du dig "normal" emellanåt eller är det så HELA tiden? Och hur känns stressen för dig? Är det en stress som tar musten ur dig eller är du så van att du mest tänker på det när andra reagerar? Jag försöker förstå och för att kunna göra det måste jag tänka mig situationer där jag känner mig så där stressad eller så där manisk och försöka föreställa mig hur det är att känna så hela tiden. Det kan jag inte, jag ser framför mig att jag hade brutit ihop efter en vecka.



Jättebra inlägg!! I like! Och det underbara med dig är att du inte skriver med självömkan, men kom i håg att man FÅR tycka synd om sig själv också. ;)



Sv: Hahaha! Det tog sin lilla tid det.

2010-05-22 @ 13:27:23
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Cicci

Bra skrivet! Du verkar vara en så stark person!!

2010-05-22 @ 13:34:13
URL: http://cruelty.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja! Vafan det ska ju vara det.. orka värme inomhus.

2010-05-22 @ 13:49:18
URL: http://rockgrodan.com
Postat av: Em

Sv: Tack för svar. Du skriver om det hela på ett sätt som gör att andra kan förstå. Toppen att du är öppen om det också. Sen är det kanske inte alltid lika roligt om någon börjar skratta över din "virrighet", men du verkar ha självdistans och kunna ta det (ibland FÅR vi vara sårbara ;)).

2010-05-22 @ 14:10:34
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Elin

Gud vad härligt att du skrev om din "sjukdom".



Jag känner igen allting, för min kusin som är 12 år har ADHD. Och jag förstår verkligen det där med att om man fastnar för en grej, så gör man verkligen det. Om han fastnar för någonting, så är han helt manisk och överdriver ofta nästan allting han gör. Men jag ser verkligen inget "sjukt" i honom, han är liksom så himla underbar på sitt sätt, precis som du är på ditt sätt, även om ni har någonting som räknas som att man "går utanför ramarna".



Jag undrar, vad är hypomani? Det låter som hypokondrisk, är det samma eller två olika saker?

2010-05-22 @ 15:27:34
URL: http://elinmauno.blogg.se/
Postat av: Elin

Och förresten, så JÄVLA härligt det där med tamråttorna. Alltså... Jag bara log när jag läste det. Spela roll, 30 är väl inte så himla mycket liksom... Kram!

2010-05-22 @ 15:29:27
URL: http://elinmauno.blogg.se/
Postat av: Ican

Min lille sons pappa har adhd samt autistspektrum. Vet du hur stor procentchansen är för ärftlighet ?

2010-05-22 @ 17:34:41
URL: http://icans.blogg.se/
Postat av: Ican

Tack för ditt svar :)

2010-05-22 @ 19:20:54
Postat av: Anonym

Jag kännner igen bitar av mig själv i det där.

Faktiskt har det blivit värre med åren, och i skolan hade jag inte några problem alls med koncentrationen. ( Men det har jag nu ! Och det är nästan hopplöst att få något riktigt färdigt ! Känns nästan ibland som om det är något tvångssyndrom som hindrar mig från att avsluta det jag påbörjat innan jag börjar med något nytt. Idag t ex har jag lämnat stora högar med ogräs överallt i trädgården,. och de kommer säkert att bli liggande ett bra tag... )

Jag har börjat misstänka att jag är amalgamförgiftad, och tror faktiskt det är därifrån mina tendenser åt det där hållet kommer ifrån, eftersom jag inte märkte av det något när jag var barn. ( Eller så var jag tokintressserad av alla skolämnen kanske... ;) Njääää... - Tror nog inte det...)

Nu ska jag sanera tänderna, så förhoppningsvis blir det lite mer ordning på saker och ting för mig, när kvicksilvret kommit ur kroppen sen !

2010-05-22 @ 20:09:38
Postat av: Hannah

Det är sjukt, men det där är som en beskrivning av mig! (För mig stannade det dock vid fyra råttor i två olika omgångar och två möss :p)



Dessutom har jag prenumererat på tidningen du skriver om i nlägget innan detta. ;)

2010-05-22 @ 22:34:48
URL: http://narmince.blogspot.com
Postat av: Pia

Otroligt intressant att få läsa om din upplevelse av din sjukdom. Jag funderade över en sak: pirret i benen? Hör det till ADHD:n eller kan det vara restless legs??

2010-05-23 @ 17:53:21
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Reflekterat

Har själv en son som har adhd, han äter med ritalin, måste säga att det verkligen är en medicin som fungerar bra för han. Han blev en helt annan person när han fick börja med medicinen. Nu är han en lugn och go kille som är väldigt känslig. Innan var han en väldigt bråkig och stökig grabb som inte hade ro i kroppen att sitta still någon längre tid.



Nu fick jag inspiration till ett nytt inlägg på min egna blogg. Tack för att du delar med dig av ditt liv.

2010-05-23 @ 17:55:57
URL: http://reflekterat.wordpress.com/
Postat av: Rebecca

Man måste bara älska Tobylicious!



Min bror har precis fått diagnosen ADD och jag känner igen det där med att bli helt manisk över vissa saker, som hans musik t ex. Att slutföra andra saker är inte alltid så viktigt, men han kan sitta timtal med en låt för att få den perfekt. Och då är där ändå en jävla massa man måste koncentrera sig på och lära sig med de musikprogrammen han har (som han lärt dig själv).



Har inte helt förstått skillnaden på ADD och ADHD, men det är väl det där hyperaktiva? För det är han inte. Men han kan heller inte koncentrera sig i skolan och på föreläsningar och sånt där det gäller att sitta still och lyssna.



Bra inlägg tycker jag!

2010-05-23 @ 17:59:27
URL: http://rebeccasoderstrom.blogg.se/
Postat av: Reflekterat

Tydligen var det inte passande i mitt förra inlägg att skriva att jag skulle skriva ett inlägg på min egna blogg ang ADHD och min son. Men nu är det gjort i alla fall. Får väl se om detta blir publicerat så ni får veta hur det är att leva som föräldrer till ett barn som har ADHD.

2010-05-23 @ 19:15:45
URL: http://reflekterat.wordpress.com/
Postat av: Räven

Hahaha, åh. /Relaterande_tjej_89_också_från_Luleå_egentligen_understreck_är_det_nya_svarta

2010-05-25 @ 15:24:33
URL: http://rodrav.wordpress.com
Postat av: ida

Jag är också drabbad av adhd, fast ur ett annat perspektiv; min sambo har det, han blev diagnostisera strax före jul förra året och började medicinering för någon månad sedan (mododial).

OMG säger jag bara! :-)



Jag har alltid varit mer av typen "Alvedon är knark!" - typen men nu, nej nej... jag tror kanske att medicinen gör livet väldigt mycket lättare för både min sambo OCH mig...



Ville egentligen mest tacka för ett bra inlägg, eftersom jag ganska nyligen blivit "intresserad" av det här med adhd då geneom min sambo, så är det intressant att läsa andras erfarenheter!

2010-05-26 @ 23:17:49
URL: http://1vuxen2barn.wordpress.com
Postat av: Bara Jag

Intressant läsning!! Oftast får man bara höra kloka ord från människor som pratar OM adhd men inte upplever symptomen själva. Detta har mycket större genomslagskraft! Tack!

Har en son under utredning, dock för Asbergers syndrom vilket jag förstått bara är en annan sida av myntet.

2010-05-27 @ 08:35:23
URL: http://myworldmytruth.blogg.se/
Postat av: Linus ( http://honkallaslinus.blogg.se/ )

Oj va sent du fick din diagnos.. Hur kommer det sig att dom började utredningen? :o

2010-05-29 @ 06:02:01
URL: http://honkallaslinus.blogg.se/
Postat av: Natta Jones - Mindfuck!

Jag går på strattera för ADHD :) Är mycket lugnare, tack och lov. Men slutar om ett år :P

2010-05-30 @ 23:11:10
URL: http://nattajones.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har exakt samma problem men käkar concerta, fungerar dock inte hundra så funderar på att byta. Kul att läsa en blogg av en person med samma "problem" som en själv, great! :)

2010-06-19 @ 05:11:39
URL: http://viktigpetters.blogg.se/
Postat av: A y l a ❥ C a t p a w

Haha, min ADHD (fick min diagnos den 27e maj förra året!) har lyckats få mig att inte ens förmå att göra min blogg ADHD-inriktad så som jag velat i över ett år... men jag hoppas jag har börjat lite smått nu igen. :O



Det är helt vidrigt jävla störigt hur man kan vara totalt FAST i en sak och sedan poff tar det slut! :( Trots att man VILL fortsätta!

För det kommer bara inte automatiskt längre helt plötsligt, och då lyckas man inte upprätthålla arbetet längre för att det är för psykiskt ansträngande trots att man för en gångs skull blivit belönad för mödan... för nope, nu sitter man bara där och har cp-ångest och känner sig kass och handikappad för att man inte ens lyckas blogga och försöka nå ut trots att man så gärna vill och har så stora tankar i hjärnan som aldrig får se verklighetens ljus trots att potentialen finns där.



För utöver faktumet att man känner sig helt hindrad från att göra någonting man njuter av, så tränger ju sig verkligheten ännu mer på - om jag inte ens kan det HÄR, hur fan ska jag då lyckas med någonting annat?



Men nej, nu hoppas jag verkligen att jag kommer igång igen med bloggandet, åtminstone för ett tag! Det är så underbart psykiskt "rensande" på något sätt.

Så kanske det blir en till smått ADHD-inriktad blogg! Hehe. :)

2010-06-22 @ 07:44:04
URL: http://ayla.blogg.se/
Postat av: Martin M

Tja mannen, riktigt bra skrivet :) Jag har själva ADD & mycket av det du skriver stämmer verkligen in på mig också, hehe. Tycker din blogg är toppen, eftersom mycket av det du skriver påminner mig om mig själv =)

Peace

2010-07-05 @ 22:14:48
URL: http://www.metrobloggen.se/eviglycka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0