Amerikanska pannkakor och fågelkvitter...

Min första sovmorgon på ett tag nu, har ju varit så noga med att gå upp tidigt för att hålla igång en rutinerad dygnsrytm men idag tillät jag mig själv att sova till 09.00 - och då klev jag upp för att göra alla morgonrutiner ni vet.

Kissa, borsta tänderna, tvätta händerna, spegla mig för att se om jag blivit snyggare sen igår (tyvärr) - och sen raka spåret till köket för att sätta igång en panna kaffe. För mig är morgonkaffet ett måste, men idag blev det även en lyxfrukost och man kunde höra hur till och med fåglarna kvittrade av lycka.

Gjorde nämligen "Amerikanska pannkakor" med fullkornshavregryn istället för att tillsätta socker, och det blev riktigt gott. Jag gjorde färdigt smeten redan igår innan jag gick och la mig eftersom den måste svälla, den innehåller ju bakpulver så jag tänkte att den fick svälla under natten.

Amerikanska Pannkakor
(Bild: Google)

Toby's "American Pancakes" Recept

  • 2.5 dl vetemjölk
  • 2 tsk bakpulver
  • 0.5 tsk salt
  • 0.5 dl havregryn (fullkorn)
  • 1 ägg (stort)
  • 2.5 dl mjölk
  • 1 msk smör
Häll i de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt sedan ägg och mjölk. Smält en tesked smör och häll sedan i smeten och låt den stå minst 30 minuter innan stekning. Gör sedan mindre pannkakor och låt dom stekas på medelvärme några minuter på var sida, så blir dom tjocka och fina. Servera gärna med färska bär.

Kommentarer
Postat av: Gun

Men Gud vad duktig du är! Det receptet ska jag absolut prova. Tyvärr ska jag helst inte äta mjöl, men lite går nog bra:)

2009-09-12 @ 11:43:38
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Ellen

Mm vad gott det lät da!

2009-09-12 @ 14:18:45
URL: http://ellastankar.blogg.se/
Postat av: Egoinas mamma

Tycker du det hjälper med en jämnare dygnsrytm? För mig räcker det om jag följer den för det mesta, men gör som du, tar en gång kanske var 14 dag eller liiite oftare som jag tillåter mig att vara uppe längre eller sova längre (det sista gör jag inte ändå, tyvärr..). Men känner du skillnad?

2009-09-12 @ 14:53:29
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0